SAHABat..

Thursday, April 18, 2013

Sedang diuji

Well... well... well...
Saya adalah orang tak suka terlibat dalam kemalangan..
Sebab bagi saya, adalah amat leceh...
Tak kiralah siapa yang salah...
Yang penting merugikan sahaja...
Mahu dari segi kecederaan mahupun dari segi kerosakan...


Namun, takdir mungkin mahu memberikan saya hikmah 
iaitu belajar jika terlibat dalam kemalangan..


Isnin lepas, saya terlibat dalam kemalangan.. 
And that was my long day.. sobs.. sobs...
Dipendekkan cerita adalah berpunca dari kereta yang nak U-turn..


I was drive with speeding mood in right lane...
Then, there was a motorcycle from left lane come to my lane (right lane)
We were in a same direction..
Suddenly, ada lah plak keta dari arah bertentangan buat U-turn...
Bertuah betul..
Maka, moto depan yang baru tukar lane ni.. slow and berhenti...
Apa lagi... even aku dah slow down pun kena gak langgar...

I was scream 3 times...
Menjerit.. tarik nafas... 
Menjerit... tarik nafas..
Menjerit.. tarik nafas...


Ya ALLAH... ....T_T...
Kenapa lah benda ni berlaku gak..
Padahal, tadi before keluar dah siap solat asar dan baca al-mathurat..
InsyaAllah aku memang istiqomah.. Al-mathurat dan yassin..
Tapi, still yet nak berlaku jugak kemalangan...
Redha sahaja..
Even dah buat baca pun untuk keselamatan dan kesejahteraan hidup..
Tuhan nak uji..
tu je yang boleh tanamkan dalam hati...
untuk kembali stabil...


Dah lah baru nampak ada kemalangan melibatkan lori dan motor.
Dan penunggang motor tu menemui ajal on the spot.
...T_T..
What a night mare...


Ok.. now saya nak berikan tips-tips atau langkah-langkah yang boleh dibuat jika terlibat dalam kemalangan... Audzubillah mizalik!
Minta dijauhkan... huhu

Apabila berlaku kemalangan

1. Bertenang... 
time kena.. motor yang kena langgar tu yang suruh saya bertenang... ....T_T...
Yups.. I was alone.. memang lah lagi gelabah


2. Berhenti tepi..


3. Pastikan diri sendiri selamat first. Kemudian baru tolong orang.


4. Tangkap gambar kenderaan yang terlibat... Sekarang kan kebanyakannya hp punyai camera...


5. Jika ada orang injured.. Call ambulans..


6. Tangkap gambar IC orang yang terlibat.. atau dapatkan details seperti nama, no phone.. or card bisnes...


7. Bincang dahulu sama ada mahu report polis atau tidak.. Sebab, jika tersabit kesalahan akan dikenakan saman RM300.. dari bayar saman lebih baik tanggung kerosakan..


8. Decide nak libatkan insurance atau tidak. Jika mahu libatkan insurance.. hantar terus ke bengkel kereta yang terlibat.





At the first, I thought that was not my fault.. 
Sebab moto tu tukar lane..
Then, dipendekkan cerita kereta yang nak U-turn merupakan punca..
But, keta U-turn tu lari... sobs... sobss.... sobsss...


Penungang hanya mengalamai kecederaan calar
Pembonceng mengalami seliuh bahagian punggung..
Ni yang saya tak suka.. 
Sebab tak pasal-pasal ada orang cedera..
Meskipun tak cedera parah..


Selepas buat report polis.
Terus ke Bahagian Kecemasan Hospital Kota Bharu..
Risau sangat nak tahu apa dah jadi dengan orang tu..


Kemudian, kami cari si penunggang..
Sebab penunggang tu dah balik..
Tinggallah si pembonceng nak tunggu giliran x-ray bontot..


Lepas cari rumah and jumpa si penunggang...
Yups.. nak cari rumah kat Kelantan ni tidak mudah ye kekawan..
Sebab bukan sistem taman perumahan yang senang nak cari...
Ni kawasan kampung..


Dah jumpa baru diri ni rasa lega..
Ya Allah.. hampir pukul 12 tengah malam baru selesai..
Dari mula terlibat kemalangan hampir maghrib..
What a long day...


Thanks and sowi susahkan, baitty and papa baitty sebab tolong saya..
Dan sowi owner kereta kak aliah..
Ni yang saya tak suka..
Sebab melibatkan harta orang lain...


Kemudian, hari khamis..
Setelah beli tiket balik untuk mengundi...
On the way pergi ke IPD untuk ambil report polis...
Sekali, scuter rosak plak...


Astaghfirullah al azeem...
Rasa macam apa lagi doa yang saya tak baca...

Tapi alhamdulillah...
Sebab baik je scuter rosak...
Ada lelaki kampung approach dan tolong...
Tolong tolak..
Penah tengok tak ada 2 orang moto..
Orang belakang... tolak pakai kaki dia.. 
Untuk gerakkan motor depan?
Haa... camtulah saya kena...
Excited gak dapat rasa... ...^^...


Ya ALLAH ....T_T....
Padahal tadi emo.... sebab moto rosak...
Then, pikir... baru je duit melayang beli tiket pergi balik...
Ni cukup ke tak duit nak bayar motor... haha...




Atuk yang pakai kopiah ni memang pandai bergurau...
Kot ada tikus gigit kot...
Haha... Basically, rantai dah putus...
So tak boleh nak gerak...
Dah tiba masanya... tukang moto tu kata..






Close up bahagian rosak...
Perut memang dah berkeroncong..
Sebab memang tak jamah apa-apa langsung..
dan waktu sekarang tu dah hampir pukul 12...
Motor dah siap..
Baru pergi IPD...
Dan makan nasi ulam...
Alhamdulillah..
Yang penting selamat...
Meskipun.. on the way ke nasi ulam.. 
Hujan..
Thanks.. housemate.. sebab temankan saya...
Jika tidak.. saya keseorangan.. 
dan tak tahu nak buat camner ...T_T...
Dengan motor rosak dan perut lapar...



nota kaki:
Rantai getah tu berbunyilah..
Dan saya tak de masa nak servis moto lagi..
Ya ALLAH.... ...T_T....

No comments:

Post a Comment