SAHABat..

Monday, February 15, 2010

Diari (PRIVATE AND CONFIDENTIAL!! JANGAN BACA!! )

CUTI RAYA CINA YANG MEMBOHSAKAN

Bohsan arr cuti raya cina kali ini... menyesal tak pergi rumah abang azli (abang sepupu) kat Kedah untuk majlis akikah anak sulung dia. Namanya Muhammad Qayyum Kautsar. Menyesal tak sudah. Huhu.. Nasib ada Melor, kalo tak mesti bohsan gila-gila kat postgraduate room ni. Thanks Melor.. Malas gak nak jejalan kat Kota Bharu sebab confirm mesti jalan raya sesak dengan kenderaan. Aishhhh apa nak jadi dengan aku ni.

Ready dengan protocol untuk buat standard curve untuk quantitative real-time PCR jelah, Hydrolysis Probe atau lebih famous dikenali sebagai TaqMan Probe.


Hmmm.... kalo aku ada kat rumah kat Melaka of course kejarkan untuk tengok wayang. Mulalah aku merayu minta kebenaran dari ayah untuk tengok wayang :D


Macam manalah adek-adek aku kat kampung. Dah dua kali adek second bongsu (girl) sms tanya akak balik tak raya cina. Cian aku. Hahaha.. Dorang okey je kot without aku, cuma kalo ade aku lagi senang lah dorang nak tengok wayang ker. Makan sushi kat Sushi King ke. Duit aku gak yang menipis.. Hahaha.. Macam air je..


Tapi tu sumer aku tak kesah. Sebab kat Kelantan save lah jugak. Takde Shopping Mall sangat. Lebih-lebih lagi Melaka dah buka cawangan Jaya Jusco yang baru. Tak merasalah aku :( Raya Cina ni mesti banyak sale. Girl pun banyak bercerita yang banyak sangat sale. 50%!! 70%!! hahaha


Owh Girl nak hadiahkan aku buku "Don't Be Sad"
Wohaaa....
Which buku yang aku pernah berkata-kata dalam hati..
"Kan best ada orang hadiahkan buku ini"
Hohoho...
Dan ada 1 lagi buku selain "Don't Be Sad"
aku berhajat bahawa ada orang sudi hadiahkan buku itu.
huhu
Tapi macam mana nak dapat buku tu.. sebab aku tak balik kampung..
Waaaaa....


Kan best Raya Cina ni aku dapat Ang Paw selain cuti... hahhaha...


Okey.. otak aku actually lebih kepada research. Perlu sedia kan 3 standard curve iaitu standard curve sample yang confirm ada CTCF Gene which is aku kena minta jasa baik dari Kak Wani untuk dapatkan sample itu iaitu project dia juga. InsyaAllah, Allah akan permudahkan pekerjaan aku.


Second, standard curve dari housekeeping atau juga dikenali sebagai internal control. Dimana, 18s RNA atau juga dikenali sebagai Homo sapiens RNA, 18S Ribosomal iaitu gene yang tidak akan berubah nucleotidenya atau tidak bermutasi dalam keadaan sekali pun. Berbanding gene yang lain, jika berlaku perubahan seperti terkena sinar gama ke, terdapat gene dalam tubuh badan boleh berubah.


Lastly, standard curve dari sample patient. Data analysis ini lah aku akan rujuk dari 2 standard curve sebelum ini untuk mengetahui berapa tinggi CTCF gene dalam sample.


So, Gambatei!!!
baru sikit je pengetahuan ko tuh...
Banyak lagi nak kena explore!!


Sekarang ni masalah probe dah selesai.
Master Mix untuk TaqMan dah selesai.


Yang belum selesai..
Housekeeping gene, 18s RNA
di mana aku ade primer forward dan primer reversed.
Tapi, aku tak de probe.

Atau nak baca mengenai Zinc Fingers ini lebih lanjut?
Zinc Fingers Could Be to Reviving Gene Therapy

Terima Kasih kepada Arun,
kerana beri tunjuk ajar kepada aku.. huhu
Harap-harap dia akan ajar aku banyak perkara lagi..
mahal gak barang-barang TaqMan.


Terima Kasih kepada Cheng Siang,
Agent company Next Generation,


Sabar!
Yang penting siapkan Msc Biomedicine.
Lepas itu aku tawakal.
Aku berusaha je.
Aku bertawakal je.
Lepas dah siap Msc.
Apa nak jadi! Jadi lah!
hahahahhaha


Harap-harap aku dipermudahkan kerja.
Amin..



Owh gambar ini memang takde kaitan pun dengan entry kali ini. Just aku suka dengan gambar ini, dimana robot ini telah jatuh cinta pada wanita ini. Comeikan renungan robot ni.
Hahahaha robot pun ade perasaan... WEEEEEeeeee~

No comments:

Post a Comment