SAHABat..

Tuesday, January 4, 2011

Cer cerita!

Masih teringat akan mula-mula masuk USM ni.. Kena hadiri kelas GTB 204 iaitu Molecular Biology bersama-sama dengan budak-budak undergrad. Ketika itu Dr See Tow turut terlibat dengan kelas ini.


Satu hari itu aku bertanya kepada beliau akan designing primers untuk projek quantitative Real Time ini.. masa itu adalah untuk TaqMan dimana teknik ini perlukan primer forward, primer reverse dan probe..





Aku bertanya akan bagaimana untuk mendesign primers (forward dan reverse) dan probe kerana aku telah pun design secara manual. Supervisior aku yang ajar bagaimana untuk design secara maual. Aku sebenarnya ada gak terbaca akan design primer dan probe ni secara automatic kat website. Lagi senang dan lagi cepat. Lebih confident sikitlah kalo dari website ni berbanding manual.


Dan beliau pun suruh aku email supaya kami boleh berinteraksi..
Sekejap je beliau respond email aku dan aku sungguh terkesima akan peribadi yang sangat humble dan penuh dengan ilmu.




Ketika itu aku baru Sem 1, masih tak tahu akan liku-liku lab work untuk master ini.
Macam budak darjah 1 masuk sekolah lah time tuh...
Dengan email beliau lah aku menjadikan pembakar semangat agar tabah akan cabaran ini.


Kata-kata beliau yang menyebabkan aku senyum lebar selebar lebarnya..


Regarding the concept of complementary strand for the "reverse primer" that you asked me yesterday, I can help you if you still unable to work it out on your own. To make it more meaningful, try look back into old lecture notes or even better, basic books about PCR techniques, specifically on primer design. I think you will find the answer from there. It would just take may be less than ten minutes for me to make you understand what is complementary strand but even if it takes ten hours to understand with your own effort, personally, I think that is worthwhile. I was not a molecular biologist, my undergraduate was totally on something else, my MSc also was on something else, I never touched a micropipette before my PhD level but I learnt on my own, I asked around but I (and I believe you also) manage to get the answer.


You have taken the right step to joint the GTB204 to "refresh" and "strengthen" you basic molecular biology knowledge. I'm always ready to help, just write to me or come to see me if you have more questions. If I can help, I will. If I don't know, I can suggest possible solutions.


Bestkan!! Bestkan!!!
Kata-kata semangat inilah aku suka..
Hahaha..
Dr See Tow ini sangat lah baik...
Kalo nak berbicara mesti akan minta maaf dulu...
Isteri dia pun lecturer kat USM ni..
Dr Few Ling Ling...
Bilik dorang pun bersebelahan je...


Sangat romantic…
Ok.. ok..
Cukup lah kali ini…


Semangat!!! Untuk siapkan immunohistochemistry dan quantitative Real Time dari tisu block pulak…


Sebenarnya aku ada problem dengan probe TaqMan tuh.. terpaksa guna teknik SYBR green dimana hanya guna primer forward dan reverse sahaja.. tak perlu guna probe..
Time tu memang aku sengsara arrr....
Ingat lagi aku kena marah denga SV aku..
tersedu-sedu aku menangis..
Tanpa segan silu aku menangis hanya tersedu-sedu
bukan melalak... dah besar ok... sebab aku adalah gadis bukan budak perempuan..
kena tabah akan cobaan..
Seharian itu aku menangis sampai bengkak biji mata...
hodoh kot time tuh...
malam tu aku terus balik melaka..
sebab aku memang betul-betul down...
spirit aku pun dah memang betul-betul takde..
hanya ingat mak dan ayah je...
sepanjang perjalanan dalam bas tu..
aku menangis balik...
sumer orang pun mesti pelik..
apasal lah awek ni menangis..
putus cinta ke aper....
dalam bas.. dalam gelap tu jugak..
aku makan ayam goreng Radix...
sebab aku amatlah lapar...
penat kerja sambil nanges...
huhu..


aku ucapkan terima kasih kat kawan baik aku..
ber'SMS' dengan Khairiyah sepanjang dalam bas tuh...
Bila dah reda baru ada semangat nak makan..
Huhuhu





Inilah naseb kan kalo orang tak de boyfriend...
hahaha...
kalo ade pun..
aku tak nak susahkan dia kot...


Macam sekarang ini...
Sem kali ini mungkin aku akan kena denda sebanyak RM 200...
ok fine..
mungkin aku pun ade silap gak..
kalo kerja macam nak mati pun...
Paling penting BOSS kena tau gak..
Kena tunjukkan yang kau buat kerja....


Tak pe lah... nanti aku pikirkan lah kat mana nak carik
RM 200...
adakah dari duet penat lelah aku dari mengajar tuisyen???
yang penting aku tak nak susahkan mak dan ayah...


Sejak ade kat Kelantan ini pun aku tak pernah minta duit poket lebih....
Pandai-pandai lah aku nak pikirkan dan usahakan selesaikan masalah...
Dah besar kan..
Kalo tak latih diri ini untuk berdikari dari sekarang...
Bila lagi..
Kena lah set kan mind set tu dari sekarang..


Dulu aku selalu kata diri sendiri..
Seseorang itu kalo dah berusia 25 tahun...
Maka dah matang...





Maka tahun ini aku akan berusia 25 tahun...
Kena latih diri sendiri....


Semoga ALLAH akan permudahkan segala proses yang terlibat...
AMIN....
Tahun 2011 gak aku nak Grad...
Tahun 2011 gak aku nak kerja..




sangat nerd gaya cermin mata ni... ...O_o....
kenangan ni!! buat kerja hardcore ni...
kalo tak grad masak arrr.... warrkhhhh

2 comments:

  1. u ingt i xtersedu2 ke dgn kehidupan i sebagai penuntut tua...yang sgt down spnjg 2010...hehehe...

    ReplyDelete
  2. semoga 2011 akan lebih bermakna
    huhu...
    *peluk u melor*

    ReplyDelete