SAHABat..

Monday, June 17, 2013

KISAH CINTA DALAM AL-QURAN (TUAN GURU DATO' NIK ABDUL AZIZ NIK MAT)

HUUUUU.....
Betullah kisah cinta Zulaikhah dan Nabi Yusuf a.s tu saya baca dari buku ni...
Bukan dari buku sebelum ni... BERCINTA KERANA ALLAH

Dan buku BERCINTA KERANA ALLAH tu.. silap aribulan.. saya tak baca pun lagi...
Huuuuu....
Rasa nak hentak kepala atas meja...
Jap.. jap.. nak kat dinding plak... 
Haha...


Dalam buku ni ada gak cerita cinta yang lain.. selain Zulaikha dan Nabi Yusuf a.s
Ntah... ntah.. buku BERCINTA KERANA ALLAH ni pun sama je isi kandungan dengan buku KISAH CINTA DALAM AL-QURAN... hehe...
Saya kena semak dulu lah.. hehe





Tak silap buku ni Tok Guru Nik Aziz just ulas je apa yang ditulis oleh Mihrab Em Majidy..
Ehh.. jap.. Mihrab Em Majidy ni dari Indonesia ker?


Sebab.. rata-rata... buku unsur-unsur agama ni datang dari Indonesia..
Tu yang kekadang nak baca macam bercinta...
Ya ALLAH.. payah betul nak paham...
Macam kena baca then.. loading.. paham... loading.. baru paham... haha...


Orang kelantan gelar Dato' Nik Aziz tu as Tok Guru.. sebab beliau memang asal-asal Tok Guru..
Guru agama... kemudian masuk politik dan jadi Menteri Besar Kelantan...
Kepimpinan beliau memang saya kagum..
Memang menjadi impian negara Malaysia ni dipimpin oleh ahli ulamak..
Mereka lebih arif memerintah negara Islam ni...


Setiap pagi Jumaat memang ada kuliah pagi dari Tok Guru..
Kat area Pasar Siti Khadijah tu... memang boleh dengar satu kota...
Orang cina dan india pun boleh dengar..
Mereka lagi respect dengan pemimpin yang beragama...
Lagi pandang mulia walaupun berlainan agama...


Nabi Muhammad SAW pun kan dah kata...
Sesuatu negara tu boleh memerintah sekiranya pemimpinnya adalah Islam.. Negara Islam... walaupun ada rakyat yang berlainan agama..
Tetapi jika, pemimpinya bukan Islam dan ada rakyat Islam.. adalah sukar...
Dah terbukti apa? Negara yang bukan Islam dan rakyat yang beragama Islam itu ditindas...
Tengok contoh yang dekat-dekat sudah.. seperti Thailand (pemberontakan di sempadan) dan Singapura...
Tapi tengok Brunei....
Dah paham? Yeaaahhhh... Alhamdulillah...


Ayah saya pernah tanya... kenapalah Tok Guru ni tak masuk Parlimen... 
Bagi lah peluang orang lain untuk jadi Menteri Besar...
Bila saya kemukakan ini kepada kawan disini..
Baru saya tahu... sebabnya.. Tok Guru ni bukan nak jadi orang besar pun...
Dia just nak mengajar je.. itu adalah passion beliau...
Dan rakyat Kelantan yang nak beliau memimpin..
Memang tak diragui kepimpunan beliau...
Saya sendiri respect..
Mak saya sendiri kagum...
Tu yang dia tak masuk Parlimen..
Saya agak sukar nak cari ganti seperti beliau...


Tun Dr. Mahathir pun sama...
Sukar untuk dicari ganti...
Kebijaksaan beliau..
Boleh pikir rancangan 10 tahun akan datang..
Wawasan 2020 tu...
Sangatlah bagus..
Even orang negara lain.. negara Islam lain pun sendiri kagum..
Dan bersyukur.. wujudnya insan seperti Tun...


Ya ALLAH.. semoga negara Malaysia ni punya pemimpin seperti mereka lagi...
Amin... 


Semua ini adalah dengan izin ALLAH...

No comments:

Post a Comment